• AVANSERT

SØK

Ingen filtrering valgt. Viser mest vanlige produkter.

Alle priser er inkludert montering på bil og MVA.

  • EU dekkmerking: Rullemotstand

    Karakter for dekkets rullemotstand/drivstofføkonomi (A er høyest karakter, G er lavest)

    Rullemotstand utgjør 20-30% av bilens drivstofforbruk. Lav rullemotstand gir lavere forbruk og CO2 utslipp. Eks.: Et dekk med karakter (A) vil bruke ca. 90 liter mindre drivstoff per år, enn et dekk med karakter (G).

    OBS! Det er viktig å merke seg at klassifiseringen ikke er et generelt kvalitetsstempel på dekkets totale egenskaper, men en indikasjon på tre utvalgte kriterier, samme prinsipp som eksisterende energimerking av hvitevarer.
    Klassifiseringen tar blant annet ikke hensyn til følgende egenskaper:

    - Vannplaningsegenskaper
    - Kjørestabilitet
    - Slitestyrke
    - Bremseegenskaper på tørr vei
    - Egenskaper på vinterføre (!)
    - Intern hjulstøy (målt i kupé)

    EU innførte i november 2012 lov om dekkmerking. Hensikten er å gi forbrukeren en bedre oversikt når man skal velge dekk. Målsetning er at forbrukeren skal velge et sikkert dekk med høy kvalitet, god drivstofføkonomi og lavt dekkstøy.

  • EU dekkmerking: Våtgrepsegenskaper

    Karakter for dekkets våtgrepsegenskaper (A er høyest karakter, G er lavest)

    Dekkets egenskaper ved kjøring/bremsing på våt veibane er en meget viktig sikkerhetsegenskap.
    Eks.: Et dekk med karakter (A) vil ha fra 18 meter kortere stopplengde, enn et dekk med karakter (G) ved 80 km/t .

    OBS! Det er viktig å merke seg at klassifiseringen ikke er et generelt kvalitetsstempel på dekkets totale egenskaper, men en indikasjon på tre utvalgte kriterier, samme prinsipp som eksisterende energimerking av hvitevarer.
    Klassifiseringen tar blant annet ikke hensyn til følgende egenskaper:

    - Vannplaningsegenskaper
    - Kjørestabilitet
    - Slitestyrke
    - Bremseegenskaper på tørr vei
    - Egenskaper på vinterføre (!)
    - Intern hjulstøy (målt i kupé)

    EU innførte i november 2012 lov om dekkmerking. Hensikten er å gi forbrukeren en bedre oversikt når man skal velge dekk. Målsetning er at forbrukeren skal velge et sikkert dekk med høy kvalitet, god drivstofføkonomi og lavt dekkstøy.

  • EU dekkmerking: Støy

    Måling av eksternt lydstøy (ikke dekkstøy i kupé) målt i decibel (dB).

    EU dekkmerking har prioritert eksternt dekkstøy med formål om at man skal velge dekk med lav støyforurensing. Det er dog ingen direkte sammenheng mellom ekstern (utvendig) og intern (kupé) støy.

    OBS! Det er viktig å merke seg at klassifiseringen ikke er et generelt kvalitetsstempel på dekkets totale egenskaper, men en indikasjon på tre utvalgte kriterier, samme prinsipp som eksisterende energimerking av hvitevarer.
    Klassifiseringen tar blant annet ikke hensyn til følgende egenskaper:

    - Vannplaningsegenskaper
    - Kjørestabilitet
    - Slitestyrke
    - Bremseegenskaper på tørr vei
    - Egenskaper på vinterføre (!)
    - Intern hjulstøy (målt i kupé)

    EU innførte i november 2012 lov om dekkmerking. Hensikten er å gi forbrukeren en bedre oversikt når man skal velge dekk. Målsetning er at forbrukeren skal velge et sikkert dekk med høy kvalitet, god drivstofføkonomi og lavt dekkstøy.

  Pris for 4 dekk ferdig montert på bil inkl. MVA. Ventiler kommer i tillegg ved behov med 30.- pr.stk.

  Pris for 1 dekk ferdig montert på bil inkl. MVA. Ventiler kommer i tillegg ved behov med 30.- pr.stk.

Vår nettbutikk har for øyeblikket ingen artikler som oppfyller ditt søkekriterie.
Ta kontakt med oss via kjøpshjelp så hjelper vi deg!

Hent artikler